luni, 5 decembrie 2011

Laboratorul cu arome


Cum ar fi să intri într-un magazin, să iei câteva sticluţe de pe rafturi, să adulmeci cu nesaţ şi apoi să le iei pe cele care ţi-au plăcut cel mai mult, să le duci la tejghea, şi acasă să pleci cu o singură sticluţă de parfum, obţinută numai din aromele tale preferate? Nu-i aşa că ar fi parfumul perfect? Dar asemenea locuri sunt greu de găsit. Cu toate acestea, nu sunt chiar inexistente.
Le Labo este, aşa cum insinuează şi numele, un mic laborator experimental de parfumerie. Creaţie a doi francezi, Fabrice Penot şi Edouard Roschi, şcoliţi la Grasse (capitala mondială a parfumului), buticul deschis în New York se vrea a fi o revoluţie în industrie, permiţându-i clientului să se implice în creare propriului parfum.
Povestea începe în 2006, când cei doi parfumieri, parteneri pentru secţia de parfumuri a firmei Armani, s-au cunoscut la un curs pentru profesionişti şi au constatat că au viziuni asemănătoare. Aşa că s-au pus pe treabă.
Totul la buticul lor este clar şi precis, simplu şi curat, făcut în faţa clienţilor. Un număr de unsprezece fragranţe îşi fac loc pe rafturile ma­gazinelor lor – construit ca un adevărat laborator –, în sticluţe simple, pe a căror etichetă este scrisă doar aroma principală şi apoi un număr ce indică numărul celorlalte ingrediente adăugate în amestec, de exemplu: Trandafir 31.
„Nu adăugăm nimic care să distragă atenţia de la parfumul în sine”, spun cei doi fondatori. După ce clienţii aleg aroma preferată, merg cu ea la tejgheaua unde un vânzător în halat alb – de fapt, chimist în toată regula – ia sticluţa, întreabă ce notă de subsol i-ar plăcea clientului să iasă mai mult în evidenţă, pune apoi cantitatea de soluţie pe bază de alcool necesară şi gata. „Este foarte important ca amestecul să fie făcut cu foarte mare prezicie”, spune Penot. După ce această operaţiune este încheiată şi parfumul este gata, clientul este întrebat ce nume vrea să poarte parfumul, apoi, după ce numele este ales, vânzătorul îl dactilografiază frumos pe o hârtie la o maşină veche de scris, împreună cu data de expirate şi data fabricaţiei, apoi lipeşte eticheta pe sticluţă. Şi asta e tot. Parfumul personalizat e gata. Nimic mai simplu.
Iar în vreme ce aşteaptă, clienţii buticului mai au parte de un beneficiu: o paletă de peste 40 de arome naturale, ce apar frecvent în parfumuri, pe care să le miroasă şi cu ajutorul cărora să-şi dezvolte simţul olfactiv, dar şi să înveţe despre ori­ginea lor şi despre ce anume le face să aibă notele pe care le au. Un fel de „dicţionar olfactiv”, cum le place celor doi francezi să spună.
Deşi lansat doar în 2006, conceptul Le Labo a câştigat foarte mulţi fani, iar fondatorii au reuşit să se extindă în mai multe oraşe din America. Dacă vor ajunge sau nu vreodată şi pe la noi, încă nu se ştie, dar tare mult aş vrea să intru şi eu într-un asemenea „laborator cu arome” şi să plec de acolo cu o sticluţă de „Inspiraţie lichidă”.

În Jurnalul Naţional, Jurnalul de Duminică din 1 decembrie 2011

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu